תמונת מצב – מס על רכב חשמלי

רק בתחילת השנה (2024) עלה מס הרכישה על רכבים חשמליים מ -20% ל-35% וכבר משרד האוצר מתכנן עליית מיסים נוספת, בצורה של מס נסועה, לבעלי רכבים חשמליים החל מ-2026.

לפי תזכיר החוק שפורסם באתר החקיקה הממשלתי בתאריך ה-7.3.24, החל משנת 2026 ישלמו בעלי רכבים חשמליים מס נסועה של 15 אגורות על כל ק"מ נסיעה למשך 5 שנים.

תזכיר החוק גם מדבר על עלייה של מס הרכישה על רכב חשמלי ל-50% החל מ-2025.

מה זה מס נסועה?

מס נסועה הוא מס שבא למעשה להחליף את מס הבלו שיש על הדלק ברכבים עם מנוע בעירה (בנזין או סולר).

למה יש מס נסועה לרכב חשמלי?

ליתר דיוק מס נסועה חל על רכבים חשמליים ורכבי גפ"מ (גז פחמימני מעובה), שכרגע הם עדיין לא פופולריים אך צפויים לתפוס נתח משמעותי בעתיד.

מעבר לסיבה הברורה שמדינת ישראל רוצה להגביר את הכנסות המדינה דרך הגדלת הגביה ממיסים ישנה סיבה נוספת.

רכבים חשמליים הם משמעותית יותר כבדים מרכבים עם מנועי בעירה בגלל משקל וגודל הסוללה.

הדבר גורם לשחיקה מהירה יותר של הכבישים והתשתיות עליהם נוסעים רכבים חשמליים ומצריך תחזוקה נוספת כתוצאה מהשחיקה.

איך יבוצע חישוב המס לרכב חשמלי?

החישוב יבוצע לפי מד האוץ או בשמו העממי הספידומטר בעת ביצוע הטסט השנתי.

איך משלמים את מס נסועה על הרכב החשמלי?

התשלומים יהיו דומים לתשלומי מס הכנסה או מע"מ שעצמאים מכירים, התשלומים יהיו מדי חודשיים במקדמות כאשר החישוב הוא שנתי ובסוף השנה מתקזזים בהתאם למספר שנסענו בפועל.

האם עליות המיסים יפגע במכירות הרכב החשמלי?

כן ולא.

קודם כל כן מהסיבה הטבעית שברגע שהמחיר עולה פחות אנשים רוצים/יכולים לקנות גם אם זה מהסיבה הפשוטה שהם תופסים את ההצעה כפחות אטרקטיבית ביחס להצעה הקודמת (המחיר לפני עליית המס).

לא, כי יחד עם זאת צריך לומר שרכב חשמלי הוא עדיין יותר משתלם לאחזקה לעומת רכב בנזין או דיזל.

זכרו כי מס הרכישה על רכב בנזין הוא 83% לעומת 35% על רכב חשמלי. כך שגם אם המס יעלה ל-50% הוא עדיין יהיה זול יותר לעומת רכבי הבנזין.

כמו שאמרנו מס הנסועה בא להחליף את מס הבלו שיש על הדלק. הבלו מהווה כ-40%!!! ממחיר הדלק שאתם משלמים (3.13 ש"ח על כל ליטר דלק).

גם אם תוספת של 15 אגורות לק"מ זה שווה ערך ל15 ש"ח ל-100 ק"מ נסיעה, זול יותר מנסיעה בכביש 6.

האם מס הנסועה נועד להוריד את העומס בכבישים?

סביר להניח שכן מכיוון והעלאה של מס על רכב חשמלי גורמת בראש ובראשונה לירידה במכירות של רכב חשמלי.

כאשר יש פחות רכבים על הכביש יש פחות עומס.

מצד שני, אם המדינה באמת רוצה להוריד את כמות הרכבים הפרטיים על הכבישים היא צריכה לעודד הורדה של רכבים ישנים שמזהמים יותר ופחות בטיחותיים ובאופן כללי להוריד את כמות הרכבים הפרטיים.

לסיכום,

מדינת ישראל צריכה לגבש מדיניות ברורה וארוכת טווח לרכבים חשמליים ובאופן כללי לרכבים ידידותיים לסביבה (גפ"מ).

התוכנית צריכה לכלול מיסוי על רכב חשמלי, תמריצים והתאמות לעצמאיים ושכירים, תשתית ראויה בכל הארץ ועידוד מעבר לרכבים חשמליים על חשבון רכבי בעירה.

כל עוד אין תוכנית ברורה עם יעדים מדידים כדי לעודד מעבר לרכב חשמלי, אנחנו נמשיך לחיות משנה לשנה מחוק הסדרים אחד למשנהו ונחיה באי ודאות לגבי מדיניות המיסוי של רכב חשמלי במדינת ישראל.

נושאים בכתבה זו
רכב חשמלי BYD

ענקית הרכב הסינית BYD (Build Your Dreams) היא אחד היצרני הרכב החשמלי הפופולריים והאהובים בישראל. את שנת 2023 היא סיימה עם הדגם הנמכר ביותר בישראל

קרא עוד »

השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ללא עלות

שם מלא *
טלפון *

בלחיצה על כפתור שלח אני מסכים לקבל מיילים ו-SMS מכתובת האתר ולתנאי השימוש באתר

סינון הרכבים

price-filter-button-02
פילטר-מחיר – slider
03,599,900
availability-filter-02
brand-filter-02
engine-filter-02
category-filter-02